Thursday, July 23, 2009

matematik dan genetik...

tadi baby (adik aku yang bongsu)cal..mngkin sebb aku da lama tak call dia...erm..agak la..sejak kau aku balik usm lebih sebulan setengah yang lepas...itupun seminggu je aku di kampung...dia merungut2 subjek matematik semakin susah...dan dia kata kalau aku kat kampung kan best..boleh ajar dia..

bila terdengar aper yang dia cakap..aku teringat masa aku kecik2 dulu...segalanya aku lakukan sendirian..homework sendirian...ader je kakak..tp dek kerana penah sekali kena marah sebab lembab no tak faham apa yang diajar aku pun trus pk nak wat segalanya sendiri...dulu pon aku amat benci subjek metematik.kalau kawan2 aku rasa matematik adalah penyelamat tp aku..ehehehe ia bagai tali gantung...semuanya kerana cikgu....dia badan besar..sekali tgok mang ar menggerunkan..aku baru darjah 5 masa tu...
lepas abis ajar...dia kata..kalau tak faham boleh tanya...so aku yang lembab ni pun tak fahamm...tanya la...sekali dia tengking aku...ehehehehe...kaw2 punyer sampai kelas sebelah dngar...aku makin tak faham naper dia tengking aku...semakin banyak la benda yang aku tak faham kan..dengan selambaer aku tanya..kenapa cikgu marah saya..pastu pelepuk pemadam papan hitam kena muker aku...putih jer satu muker.. sejka dari tu aku da tak suker kelas dia...aku tiru kawan2..suh kawan buatkan..ehehehe lantaklah..yang penting aku tak kena marah..
ader 2 persolan yang aku terfikir sekarang ni..
1. pesal cikgu tu marah sangat dengan aku..(gaduh suami isteri kot ehehe)
2. wajarkah guru campurkan urusan perasaan khususnya marah kepada pelajar...
eh 3 la..eheheh
3. tidak bolehkah mendidik tanpa kemarahan dan rotan

Guru bukan sekadar profession untuk mendapatkan gai setiap bulan semata-mata tapi adalah tanggungjawab yang perlu dipikul dan yes! akan dipersoalkan di akhirat nanti...sedap jer cakap..aku pun bakal jadi seorang guru kelak..ehehehe...
bagi aku guru juga manusia ..punya hati dan perasaan...yer kita tak boleh campurkan masalah dirumah dan melpaskan kemarahan pada anak-anak disekolah tapi kadang2 secara kita tak sedar perkara itu berlaku..dan malangnya..pelajar-pelajr pula akan sedar hal itu...hah kerana itulah kekuatan diperlukan untuk jadi seorang guru..silap2 leh sakit mental woo...dan kalau la pengalaman aku dibaling daster tu berlaku hari ini.cnfirm...da masuk page depan...suratkhabar..tp dulu kita sangat hormat guru kita...mgadulah apa yng cikgu buat kat sekolah kena tambah hukuma lagi ader...wawawawa diam sudaa....
persoalan yang ke tiga..mendidik tanpa marah dan rotan...
pasti boleh...senakal-nakal pelajar..kalu kita layan dia dengan baik pasti hatinya kan lentur juga...kuncinya adlah sabar..bukankah sabar itu indah....kesan rotan itu nampak ditangan tapi kesannya hanya seketika..tapi jika guru curahidengan ketegasan + kasih sayang..pasti...ia akan lebih memberi kesan yang mendalam...

balik kepada baby...ehhehehehe aku kata pada dia..dia lebih pandai dari aku dan dia tak perlukan aku untuk belajar matematik...kerana aku adalah seorang yang anti matematik...tapi bukan bodoh matematik okey!huuuhuhuhu...mungkin ia bukan bidang aku...kalau aku dalam bidang tu boleh sewel aser...wawawawaw...tapi dalam tak sedar kita sentiasa menggunakan etematik dalam kehidupan seharian kita...tak sewel pon...ehehehhehe
apapun jgn cipta alasan untuk mengelak dari sesuatu dan setiap alasan itu sebenarnya menunjukkan kelemahan kita...hah aku tak kira...aku mang tak suka matematik...ehehehe tapi boleh jer ngajor ....
aku kan jadi seorang guru dan aku akan berusaha menjadi guru yang cemerlang..!
jap2!
matematik dan genetik title aku tu...ehhehehe
aku kata : aku anti matematik
baby kata : ala tak suka la mate ni..
ehehehehe jawapanyer adalh bukan...tokoh terkenal maria MONtessori mngatakan persekitaran yang membina perlu untuk lebih meransang pembelajaran bermula dari kanak-kank..hah..ni suma bukan pasal genetik...tpi tentang persekitaran...
tugas berat bagi seorang guru..ehehehehe lame2 merepek aku nanti...wawawawaw

No comments:

Post a Comment