Friday, November 27, 2009

persoalan setelah rehat di tapah.....25 november 2009

aku bersama beberapa rakan dan pegawai dalam pejalanan pulang dari negeri pahang darul makmur yang sies sangat memenatkan...perjalanan yang mencabar dan panjang..sebenarnya bukan itu yang ingin aku kongsikan..tetapi...tentang satu persoalan yang tiba2 diutarakan oleh pegawai kami..iaitu tentang Melayu Islam di negara maju jiran kita tu..hurm...nenek dan saudara mara aku ramai di negara itu sebenarnya...bila raya dan semua orang balik kampung..kami pun balik juga..tapi balik bandar..gheee...okeh jgn melalut..gheee...aku pun berkongsi itu ini bersembang tentang perkara tersebut...erm kadangkala sebahagian daripada penduduk melayu islam di negara tersebut bagai sudah tiada komitmen lagi dengan perintah agama..bagaimana sayunya bila kanak-kanak berumur 10 tahun bertanyakan " uncle tga buat apa tadi" setelah melihat unclenya menunaikan solat...mengikut pandangan pegawai aku itu, beliau mengatakan bahawa mereka sudah tiada asas...kerana apabila asas tiada bagaimana semua konsep nak difahami..aku bina analogi seperti ini, jika kita tidak tahu asas menggunakan FACEBOOK bagaimana kita akan mahir untuk mengendalikanya..gheeee(ada makna ni)..beliau tambah lagi, Islam itu jika ia ditekan maka ia akan berada dikelasnya yang tersendiri..islam agama yang syumul tidak ada expired....jadi asas itu memainkan peranan yang amat2 pnting jika kita tidak mahu Islam di Malaysia menjadi seperti senario itu...kita sesungguhnya bertuah kerana agama Islam merupakan antara matapelajaran wajib yang perlu diajarkan dalam waktu formal pengajaran & pembelajaran.... lebih bertuah adalah di negeri selangor dan johor yang mempunyai sekolah agama di sebelah petang. sesungguhnya ia adlah salah satu daripada pembinaan asas keimanan dalam hati2 setiap generasi muda Islam walaupun dirumah mereka adalah dari klangan ibubapa yang sedikit lalai dalam aspek keagamaan. aku cuba mencari2 maklumat mengenai melayu islam di negara tersebut..hurm..jika hari ini sebahagian daripada Melayu Islam dinegara tersebut hanya sekadar nama dan begitu bangga makan semasa membeli makanan di bazar ramadhan jam 5 petang...itu adalah kejayaan pemerintahnya yang terdahulu yang berusaha untuk sebolehnya menyekat gelombang yang dianggap tsunami yang boleh menengelamkan mereka. pelbagai yang mereka lakukan ....bermacam2 uasaha yang kadangkala mungkin orang Melayu Islam di sana tidak sedar..errkk..mungkin kerana tiada asas...( kiranya bagai perlu ditukar title post ni kepada "kerana tiada asas..ghee)...pemimpin mereka sebolehnya tidak mahu jika bangsa Melayu Islam ini meningkat dan ingin mengkalkan bangsa Cina pada tahap 75%..dan apabila penduduk cina mengalami transisi penurunan kadar kesuburan akibat daripada urbanisasi yang pesat maka pemimpin mereka dengan bijak membawa masuk imigrain dari negara cina dan kemudianya diberi taraf penduduk tetap...dan mereka juga tersenyum kini apabila kadar penurunan kesuburan dalam kalangan masyrakat Melayu Islam...disamping itu juga mereka menggalakan penduduk negara mereka berkahwin dengan warga asing dan mereka diberi taraf penduduk tetap.. ...senario lain adalah sperti pembubaran kampung melayu di negara tersebut dan penduduk Melayu Islam ditempatkan ditiap2 kawasan perumahan dengan jumlah yang tertentu..jika lebih keluarga disitu mereka pindahkan ke tempat lain...macmtula ayat mudahnya..pastu kebajikan mereka juga tidak dberi perhatian ....pemimpinya pernah berkata mereka meragui kesetiaan orang2 melayu islam ini...nah kerana itulah Melayu Islam disana adalah bangsa yang dirangking akhir berbanding bangsa lain...generasi muda dari segi pendidikan???hanya lebih kurang 1.15% sahaja siswazah Melayu Islam grad setiap tahun di sana......alhamdullillah..walaupun aku tahu aku masih lagi mempunyai iman senipis kulit bawang namun aku bersyukur aku masih lagi mempunyai asas itu dan aku masih lagi dikelilingi oleh insan2 yang sentiasa menegur dan membimbingku ke jalan yang benar...jika aku tidak selesa sentiasa dipandang bertudung dan aku digelakkan apabila muka ini berbelang bekas memakai tudung oleh sepupu2ku..tapi sebenarnya hati ini bersyukur serta sayu lantas sentiasa tertanya adakah peluang sepupu2ku itu akan mendapat hidayah untuk mnerima Nur islam yang sebenar2nya dan bukan sekadar islam pada nama...terima kasih mak dan ayah yang melahirkan dan mendidiku sebagai seorang Islam...
Moga aku mampu mendidik anak2ku kelak mencapai Nur Islam yang kita cintai....aku perlu bnyak belajar...aku belum bersedia untuk itu..gheee..bila nak besedia pun entah....gheeee.....yang kumohon..Allah Kau redailah aku....amin....
pensyarah munakahat tu yang banyak menyedarkan aku sebenarnya..dan pensyarah sejarah tu pulak sentiasa buat aku berfikir...gheee...luv both of them..gheeeee....

tarian jemari yang sudah tumpul tajamnya.....

aku sudah lama tidak menulis di sini..entah..hari ini mungkin aku ada waktu untuk menulis..memang jika kita tidak bersedia untuk meluangkan waktu..kita akan tiada waktu itu...erm...hari ini hari raya aidiladha..aku sendirian di kampus..dalam konteks peribadi la...tiada kawan2..kalau org2 yang aku tak kenal..pakarab2 ade la..gheee..pegawai2 adela...kui3...erm...aku memilih untuk tidak pulang kerana kutahu jika aku inginkan sesuatu yang akan membuat aku tersenyum aku perlu berusaha dan berkorban untuknya..dan aku telah memilih jalan itu....mak ayah..adik...kakak akan balik...sekejap je lagi...kakak kan dah janji....erm...akan ku adakan masa itu...kadang2 jika kita jengah dari aspek pengurusan masa orang yang sibuk ini akan lebih bnyak menyelesaikan bnyak masalah berbnding orang yang dalam kelapangan atau diwaktu kita dalam waktu bersantai2...namun kadangkala kesibukan itu jua membuatkan kita terlepas pandang dan kurang memberi penghargaan pada org2 yang dekat dengan kita apatah lagi pada orang yang memandang kita dari jauh.....sesungguhnya Allah kurniakan kita adil 24 jam sehari....jadi terserahlah pada kita untuk mengurusnya...Surah Al-‘Asr (سورة العصر) adalah surah ke-103 titipan Allah buat kita ...# الْعَصْرِ Demi masa.
# إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
# إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran
aku sentiasa tidak mahu hidup dalam kerugian...namun benarkah apa yang kukejar ini...
Allah redailah aku.....
keluargaku yang tercinta ..kasih ini tidak pernah berubah
rakan2ku yang tercinta, nana, aini, dayang, dini, yani, liza, mia, siti fatimah, thifa, anis, mala....thanks for everitin...masa2ku cukup indah dengan adanya kalian...
pembimbing2 yang tersayang doc hasanah, doc naza, prof osman, cikgu cham, cikgu mai, kak ana, doc imah, doc aziah, prof shimah hashim dan semua.....terima kasih atas segalanya....sesungguhnya tanpa kalian..aku tidak akan menjadi manusia....
tarian jemari ini akan aku asah kembali",..
(dah lama aku tak tidur jam 10 malam hingga 6 pagi kan..gheee)dari 6 pagi sampai 10 pagi selalu gheee..betulkan yang biasa biasakan yang betul...subuh adalah permulaan hari bukan penamat hari..huuuuuuuuuu....

Wednesday, September 9, 2009

05 september 2009

tarikh ini aku ke sekolah kebangsaan khir johari di sungai petani kedah darul aman..
sekolah ini membuka mataku... aku sangat impress...macamni cternya...sampai lah kami di sekolah itu pada jam 10 pagi...bertolak dengan kerata sewa yang tiada cukai jalan...len kali tak kan aku nak sewa ngan company tu lagi..sampai je kami disambut dengan baik...dari serendah2 posisi jawatan hinggalah si guru besar...rasa macm best glo..pastu kami melangkah ke kelas pendidikan khas...secara kesimpulanyanya la bila aku analisis secara naluri kemanusiaan aku rasakan mereka adalah knak2 yang amat bertuah kerana mendapat pendidikan awal atau bersekolah di sekolah ini...hal ini kerana guru-guru yang mendidik mereka amat cintakan profession guru ini dan menjadikan mereka kanak-kanak kurang upaya yang outstanding dari segi esteem kendirinya, vocabnyer, dan macam2 lagi la...kabanyakkan mereka atau kanak-kank ini berasal dari golongan atau keluarga yang berpendapatan rendah..aku simpati..bayangkan bagaimana keadaan mereka bila ibu bapa mereka dah tiada nanti..jadi kita dalam kalangan yang sempurna ini haruslah sentiasa bersyukur...kenapa aku suka menghurai tidak secara ilmiah...sebabnya asig2 yang kena ilmiah2 tu hampir membuatkan aku ckit lagi jadi glor...huhuhuhu..chop2..time kasih pada edy sebab sanggup untuk jadi driver pada kami...kalau tak...susah kami...gheee..

Thursday, August 27, 2009

kem pimpin siswa siri 3 dan 4...sireh pulang ke gangang

erm dah lama aku tak menulis...kununya macam tak ckup masa...erm masa juga yang aku salahkan...ehehhehehe sedar tak sedar dah ramdhan dah pun..erm..selamat berpuasa epc wat family aku yang lama dah aku tak jengah kat kampung...waaa rindu..kampung halaman...erm bl aku balik nanti mesti ibarat sireh pulang ke ganggang..sb tu aku letak tajuk post ni macmtu...erm nak kaitkan dengan 2 perkara...satu pasal yg da lama tak balik kampung tu, satu lagi erm aku kembali di kem D'Puncak Bris....erm...besh glo...aku semakin matang dan memang kesana untuk bekerja dan melaksanakan tanggungjawab..aku agak lebih tenang..dan relaks jer jalankan tugas...tapi hujan ckit...kalu selalu aku pakar dalam mendaki dan jungle tracking tapi kali ni aku hilang kuku ckit ehehehe jalan licin asyik gedebap gedebok aku tegolek...ehehehe nasib baik aku jalan paling last, kunun nak jaga dak2 tapi sebenanya tak nak bg budak nampak kalau aku jatuh...ehehehe...hah tapi aku memang takder kompromi kalau dr aspek keselamatan dak2 tu eh..aku akan letakkan keselamatan mereka yang pertama dan aku sanggup bekorban nyawa aku sendiri untuk mereka..huhuhuhu entahlah..memang aku macam tu...pimpin banyak mengajar aku..banyak mendedahkan aku pada semua sikap manusia..bergaul dengan orang-orang yang boleh dikatakan golongan atasan ataupun yang kira berpangkat macamtula...erm yang penting aku banyak belajar..dan kalau kat sekolah nanti, aku akan bantu sekolah aku dalam laksanakan aktiviti-aktiviti yang mampu untuk mempersiapkan pelajar atau murid-murid secara holistik..erm apepun aku akan jadi guru yang baik dan membina anak bangsa supaya semua boleh masuk USM!!! EHEHEHEHE UNIVERSITI apex tuuu!!!!!ehehehe bubye

Thursday, July 23, 2009

Kem Pimpin Siswa : siri 2 : kem PJ Sentosa kuala Nerang...

erm dah masuk siri 2 kem ni..kali ini aku ikut lagi untuk jd fassi...erm mula2 mang da tak nak pegi...tapi tb2 adalah sebb2 yg wat aku ubah fikiran disaat akhir...
kem ni adalah boleh aku sifatkan, erm " kem airmata" buat aku...waaaaaa tak mo lagi diuji macm ni...leh jd sewel woo...huhuuuhu..tapi Allah tak akan bagi dugaan pada insan yg tak mampu menanggungya...dengan dugaan ini beberapa perkara yang aku sedar dan ingin sekali aku catat di sini |:

1. amanah, tanggunggjawab vs alaa takpe orang lain ader...
2. siapa kawan dan siapa sahabat
3. fungsi seorang ketua
4. perikemanusiaan.

1. aku malas nak bercerita panjang kerana ia amat menyakitkan dan mendukacitakan..huhuu ceh ayat tak boleh bla..ehehehe... tapi nak share ckit2..erm.. kadang-kadang kita cuba untuk sentiasa bertanggungjawab atas tugas2 yang diserahkan kepada kita tapi malangnya bila kita dikelilingi dengan org yang kurang bertanggungjawab maka kita akan sakit jua...huhuuuhu..biarlah...mgkin org lain ader kata mereka..kat sanaaaa nanti kalau kena soal pandai2 la jawab...huhuhuhu

2. aku senang dapat kawan, tapi aku hanya beberapa orang sahabat yang akan ada disisi aku lebih dari teman istimewa aku sendiri..jika aku dalam kesusahan dan emegency aku tak perlukan apa2 tapi aku hanya perlu lihat muker diorang tu, pastu citer kat diorg..last2 aku akan dapat cr jalan selesaikan masalah..(bukan diorang yg setelkn ok) ehehe apa yg nak aku sampaikan kat sini, walaupun aku tahu aku boleh dan mampu selesaikan semua masalah yang datang aku masih perlukan kawan atleast untuk pendengar apa yg ingin aku cterkan...nana, dan meem..tiada sahabat yg mampu untuk menggantikan tempat mereka...walaupun kami sentiasa kongkang..hahahahaa tula yg besh...dan sure kalau aku bersama-sama mereka kami saling melengkapi dan akan ketawa terbahak-bahak sampai teresak2..
ehehehe...skang da tambah lgi sorang ..aini...kena buli ajer minah tu ehehehe..
masalah besar aku masa balik kem ni mampu aku tangani dengan kekuatan mereka... korang thanks...

tangisan vs gedik...

bl duk temenung ni..aku muhasabah diri la..kenapa naku selalu mengalirkan air mata..yang org laen tak sedih pun aku sedih...kenapa aku susah nak kawal...aku ada bersembang dengan seorang kaunselor di lamn chating..bl aku tanya mengapa sikap aku dan hati aku begini..beliau kata...mungkin aku pernah melalui saat yang terlalu perih sehingga ia membuat segala kekuatan aku hilang untuk mnghadapi sebarang bentuk kesedihan. bl aku melihat ayat2 itu aku berpaling kepada masalah2 yang pernah kulalui..ya ia amat perih..dan aku bangun selepas tersungkur...dan kemudian aku tersungkur lagi...dan dengan payah aku bangun...syukur aku masih lagi mampu berdiri kini...memang segala kesedihan lampau dapat aku tangani..tapi aku pasti ini adlah kesanya...airmata ku terlalu murah...dan hati aku terlalu sayu...bukan hipokrit untuk minta simpati dari semua org sekeliling bukan ngda2 bukan...tapi entah...pilu hati tu bergandingan dengan airmata...erm sebagai contoh..malam pembubaran MPD tekun dan majlis perpisahan...hati ini bagai trelalu kehilangan..bagai aku akan kehilangan sebahagian daripada hidup aku...disaat orang lain semua boleh berbual dan tertawa mesara tapi aku mengalirkan airmat setibanya aku ditempat kejadian..tambahan pulak nampak kak ana yang dah lama aku tak jumpa tu huhuhuuhu..bagai tersayat jer hati ini....lagi2 bl ucapan demi ucapan disampaikan...adoyai...huduh gler muker aku ni aser....tp sies aku mang rasa kehilangan...aku sayang sangat MPDT...tapi kau tau aku tak bawak MPDT menuju bintang ..itu yang membuat aku sedih....biar semua orang mentertawakan tangisan aku tapi aku bersyukur punyai rasa ini...atleast aku masih ada rasa sayang dan cinta pada apa yang aku milikki dan org2 yang aku sayngi... maka bertuahnya merekan kerana punya aku menyayngi mereka... wawawawa
ada yang bg gelaran pelakon airmata pad aku...walaupun rasa terguris sdikit tapi...erm biarlah mungkin itu yang akan membuat dia tidak akan lupa pada aku...
sesungguhnya jika aku menangis..ia bukan lakonan...airmata aku tidak pernah menipu...huhuhuhuhuhu....biarlah...Allah itu maha mengetahui...

matematik dan genetik...

tadi baby (adik aku yang bongsu)cal..mngkin sebb aku da lama tak call dia...erm..agak la..sejak kau aku balik usm lebih sebulan setengah yang lepas...itupun seminggu je aku di kampung...dia merungut2 subjek matematik semakin susah...dan dia kata kalau aku kat kampung kan best..boleh ajar dia..

bila terdengar aper yang dia cakap..aku teringat masa aku kecik2 dulu...segalanya aku lakukan sendirian..homework sendirian...ader je kakak..tp dek kerana penah sekali kena marah sebab lembab no tak faham apa yang diajar aku pun trus pk nak wat segalanya sendiri...dulu pon aku amat benci subjek metematik.kalau kawan2 aku rasa matematik adalah penyelamat tp aku..ehehehe ia bagai tali gantung...semuanya kerana cikgu....dia badan besar..sekali tgok mang ar menggerunkan..aku baru darjah 5 masa tu...
lepas abis ajar...dia kata..kalau tak faham boleh tanya...so aku yang lembab ni pun tak fahamm...tanya la...sekali dia tengking aku...ehehehehe...kaw2 punyer sampai kelas sebelah dngar...aku makin tak faham naper dia tengking aku...semakin banyak la benda yang aku tak faham kan..dengan selambaer aku tanya..kenapa cikgu marah saya..pastu pelepuk pemadam papan hitam kena muker aku...putih jer satu muker.. sejka dari tu aku da tak suker kelas dia...aku tiru kawan2..suh kawan buatkan..ehehehe lantaklah..yang penting aku tak kena marah..
ader 2 persolan yang aku terfikir sekarang ni..
1. pesal cikgu tu marah sangat dengan aku..(gaduh suami isteri kot ehehe)
2. wajarkah guru campurkan urusan perasaan khususnya marah kepada pelajar...
eh 3 la..eheheh
3. tidak bolehkah mendidik tanpa kemarahan dan rotan

Guru bukan sekadar profession untuk mendapatkan gai setiap bulan semata-mata tapi adalah tanggungjawab yang perlu dipikul dan yes! akan dipersoalkan di akhirat nanti...sedap jer cakap..aku pun bakal jadi seorang guru kelak..ehehehe...
bagi aku guru juga manusia ..punya hati dan perasaan...yer kita tak boleh campurkan masalah dirumah dan melpaskan kemarahan pada anak-anak disekolah tapi kadang2 secara kita tak sedar perkara itu berlaku..dan malangnya..pelajar-pelajr pula akan sedar hal itu...hah kerana itulah kekuatan diperlukan untuk jadi seorang guru..silap2 leh sakit mental woo...dan kalau la pengalaman aku dibaling daster tu berlaku hari ini.cnfirm...da masuk page depan...suratkhabar..tp dulu kita sangat hormat guru kita...mgadulah apa yng cikgu buat kat sekolah kena tambah hukuma lagi ader...wawawawa diam sudaa....
persoalan yang ke tiga..mendidik tanpa marah dan rotan...
pasti boleh...senakal-nakal pelajar..kalu kita layan dia dengan baik pasti hatinya kan lentur juga...kuncinya adlah sabar..bukankah sabar itu indah....kesan rotan itu nampak ditangan tapi kesannya hanya seketika..tapi jika guru curahidengan ketegasan + kasih sayang..pasti...ia akan lebih memberi kesan yang mendalam...

balik kepada baby...ehhehehehe aku kata pada dia..dia lebih pandai dari aku dan dia tak perlukan aku untuk belajar matematik...kerana aku adalah seorang yang anti matematik...tapi bukan bodoh matematik okey!huuuhuhuhu...mungkin ia bukan bidang aku...kalau aku dalam bidang tu boleh sewel aser...wawawawaw...tapi dalam tak sedar kita sentiasa menggunakan etematik dalam kehidupan seharian kita...tak sewel pon...ehehehhehe
apapun jgn cipta alasan untuk mengelak dari sesuatu dan setiap alasan itu sebenarnya menunjukkan kelemahan kita...hah aku tak kira...aku mang tak suka matematik...ehehehe tapi boleh jer ngajor ....
aku kan jadi seorang guru dan aku akan berusaha menjadi guru yang cemerlang..!
jap2!
matematik dan genetik title aku tu...ehhehehe
aku kata : aku anti matematik
baby kata : ala tak suka la mate ni..
ehehehehe jawapanyer adalh bukan...tokoh terkenal maria MONtessori mngatakan persekitaran yang membina perlu untuk lebih meransang pembelajaran bermula dari kanak-kank..hah..ni suma bukan pasal genetik...tpi tentang persekitaran...
tugas berat bagi seorang guru..ehehehehe lame2 merepek aku nanti...wawawawaw
There was an error in this gadget